Egy szokványos repülőgépen is számos olyan berendezés van, amely a laikus számára idegen és beindítja a fantáziát. Nem csoda, ha a speciális célú repülőgépek mindenféle tartályai, csövei a chemtrail-hívők fő céltábláivá váltak.

Mit szóljunk például ahhoz a fényképhez, amelyen egy repülőgép belseje látszik tele tartályokkal és a falon egy felirat SPRAYER 1 (Permetező I.) és HAZMAT INSIDE (HAZardous MATerial = veszélyes anyag) felirattal (a piros nyíl mellett kinagyítva)? Ezt a képet 2008-ban egy Peter Platte nevű chemtrail-hívő aktivista és internet fórum moderátor hozta nyilvánosságra és kijelentette, hogy egy vietnámi veterántól kapta.

Teszt repülőgép hordókkal

Azonban a fotó egy hamisítvány! Az eredeti fotón (amely már a „leleplező bejelentés" előtt három évvel, 2005-ben felkerült a repülőgépekről szóló legismertebb publikus képmegosztóra), nincs fent a SPRAYER 1 és a HAZMAT INSIDE felirat. A Freigeist (Szabadgondolkodó) fórum egy fighthamster nevű felhasználója be is vallotta, hogy ő készítette (forrás: Psiram.com). Ez "enyhén" csökkenti a bizonyíték hitelességét. Persze ettől még a kép tényleg érdekes. A gép belsejéről van egy másik fotó is, amelyen temérdek számítógép látszik. Ezt a gépet arra használták, hogy a repülő stabilitását, viselkedését vizsgálják különböző súlyeloszlási esetekben. Ha valaki valamelyest is ért a repülőgépekhez, akkor tudja, hogy még az utasok beültetési rendjének is fontos szerepe van a gép repülési tulajdonságainak meghatározásában. Nem véletlen tehát, hogy ezt is tesztelik a fejlesztések során. Egyébként konspirációnak, titkolózásnak itt sincs semmi nyoma, az ilyen kísérletekről számos helyen lehet részletesen olvasni, fényképeket, videofelvételeket találni (forrás):

  • A Boeing 777-es gép tesztjéről, benne többek közt a hordók szerepéről egy könyv is megjelent: Inside Boeing - Building the 777. Ebből a könyvből a stabilitástesztre vonatkozó oldalak is elérhetők az interneten.
  • A 2010-es Zhuhai Air Show (Kína) alkalmával a közönség meglátogathatta a stabilitás-tesztekre berendezett Airbus A380-es gépet. A vízzel töltött hordók a 43. másodperctől láthatók a videón.
  • Boeing 787 teszt-repülőgép. A videón a 18. másodperctől mutatják be a stabilitás-tesztekhez használt hordókat és eszközöket.
  • A Jumbo 747-100 első 1967-es tesztrepüléseinek is bemutatták a stabilitás tesztekhez használt eszközöket, amelyek a film 50. másodpercétől láthatók. 
  • M. Haenggi Boeing Widebodies című könyvében is található leírás és fényképek a stabilitási tesztekhez használt eszközökről.
  • 2010 februárjában az Aviation Week mutatta be egy fényképes cikkben a Boeing 747-8F géptípus tesztrepülésekhez használt berendezéseit. Ugyanerről láthatunk fotókat a Wired magazin cikkében is.
  • Évek óta elérhetők fényképek a hozzátartozó adatokkal a nyilvános fényképadatbázisokban a teszt repülőgépek belsejéről, például itt, ittitt, ittitt, ittitt, ittitt, ittitt, ittitt, itt vagy itt

Az ilyen típusú terhelési próbák nem csak a repülőgépeknél fordulnak elő. 2013 januárjában a 4-es metró futott sok-sok kilométert Budapesten 90 tonnányi mesterséges terheléssel, az új debreceni villamos pedig 25 tonnányi teherrel keringett 2013 nyarán. A különbség csupán annyi, hogy a repülőgépeknél különösen fontosak a terheléseloszlási tesztek is.

A repülőgépek külsején is számos fura cső, szerkezet található. Ezek egy része a szokványos navigációt segíti, némelyike azonban kutatási célokat szolgál. A repülőgépeken a magasságmérés tulajdonképpen légnyomásmérésen alapul. A légnyomásmérő eszköz külső része egy vagy néhány fűtött cső, amely nyitott a külső levegő fele. A sebességmérő pedig a levegőtorlódásból eredő légnyomást méri egy előrefele mutató cső segítségével. Még ma, a GPS-ek világában is nagyon fontosak az ilyen gépekből kifele meredő úgynevezett pitot csövek (képek itt, leírások itt< és itt) és a légnyomás alapján működő műszerek.

A chemtrailes oldalakon általában szintén megtalálható csöves szerkezeteket ábrázoló fényképek azonban gyakran tényleg furcsák. Nem igazán hasonlítanak egy pitot csőre. „Elképzelhetetlen, hogy ezt az eszközt másra használják, mint arra, hogy ránk a repülőgépről mérget permetezzenek" - szól a gyakori érvelés. Azonban attól, hogy nem tudjuk mi az, még egyáltalán nem biztos, hogy mérgeket permeteznek vele ránk.

Kis utánajárással kideríthetjük, hogy mindkét alábbi - és a chemtrailes oldalakon gyakran szereplő – fénykép egy speciális és egyáltalán nem titkos repülőgép részeit ábrázolja. Gyakran a gép fényképe is rajta van az összeesküvés-elméletet ismertető oldalakon. Ez egy tudományos célokra átalakított Gulfstream-1 repülőgép, amely 10 km magasságig képes különféle radioaktivitási, turbulencia és aeroszol tartalom méréseket végezni a törzsön elhelyezhető speciális, cserélhető mintavevő műszerei segítségével.

Mérőműszerek csövei a kutató gépen

Az internetről egy előadás anyaga (W. Richard Barchet: DOE Research Aircraft Facility) is letölthető a gépről és műszereiről, de ezen kívül is temérdek információ található (pld. itt, ittitt és itt) az atmoszféra és meteorológiai kutatásokról, amelyek ezt a gépet, vagy hasonlóakat használnak mintavételezési, adatgyűjtési célokból.

Golfstream repülőgép dokumentáció

Az „Elképzelhetetlen, hogy ezt az eszközt másra használják, mint arra, hogy ránk a repülőgépről mérget permetezzenek"  érv tehát mindenképpen megdől. Akár elhiszed, hogy légkörkutatási célokra használják, akár nem, az bizonyos, hogy nem elképzelhetetlen, hogy arra. A konspiráció-elmélet terjesztőinek legalábbis kötelességük lenne ezt az alternatívát (ami persze minden valószínűség szerint a valóság) is ismertetni és felvázolni, hogy miért nem hiszik el, hogy valóban erre használják ezeket az eszközöket.

Lásd még: